Район.Каховка — найбільш гендерно чутливе медіа Херсонщини серед гіперлокальних видань

02 Березня 2024, 13:56
Фото ілюстративне 1414
Фото ілюстративне

У Херсонській області провели моніторинг гендерної чутливості медіа гіперлокальних видань, які пишуть про життя та ситуацію в окремих громадах області. Для моніторингу у лютому 2024 року були обрані 9 інтернет-видань Херсонщини: «Visti.ks.ua», «Bilozerka.info», «Генічеськ.Сity», «Нижні Сірогози.Сity», «Район.Генічеськ», «Нова Каховка.Сity», «Район.Каховка», «Район.Скадовськ», «Скадовськ.Сity». Загалом вони репрезентують видання 6 громад Херсонщини. У межах моніторингу були розглянуті понад 341 публікація, з них 287 публікацій так чи інакше стосувалися теми війни, що склало близько 84%.

Наводимо дослідження гендерної чутливості медіа Херсонської області від експертки з моніторингу Оксани Жіляєвої

Більшість матеріалів, які потрапили у моніторинг, були новинно-інформаційного характеру: інформаційні повідомлення, пресрелізи військових адміністрацій, частин ЗСУ, волонтерських фондів, місцевих посадовців, телеграм-каналів (в т.ч. з окупованих територій), повідомлень у соціальних мережах. Із значним відставанням на другому місці — репортажі. Загалом 84% публікацій у медіа стосувалися війни. Це близький показник до результатів моніторингу обласних медіа у 2023 році (тоді фіксували 80-90%). Продовжується тенденція переважання кількості чоловіків як експертів (тих, хто коментує, кого цитують) та героїв. Загалом представленість експерток та героїнь у гіперлокальних медіа склала серед усіх тем — 32% та 35% відповідно.

Що ж до експерток та героїнь у військовій тематиці, то їх тут 21% та 32% відповідно. Це одні з найгірших показників за увесь час моніторингу у 2022-2023 роках. Така ситуація здебільшого склалася через те, що у більшості випадків війну коментують представники ВЦА та посадовці, серед яких більшість чоловіки. Цю статистику посилюють також згадки-епітафії щодо полеглих воїнів. Будемо відверті: якби не поодинокі речниці, як-от керівниця об'єднаного координаційного пресцентру Сил оборони та охорони півдня Наталія Гуменюк, ситуація з присутністю жінок у журналістських матеріалах була б значно гірша.

Тема війни у гіперлокальних інтернет-виданнях Херсонщини. Автор: Оксана Жіляєва
Тема війни у гіперлокальних інтернет-виданнях Херсонщини. Автор: Оксана Жіляєва

Найвищий відсоток жінок у темах освіта/наука (50% експерток, та 100% героїнь), соцполітика/соцзахист (57% експерток, та 100% героїнь), баланс спостерігається у матеріалах про волонтерство/благодійність (40% експерток, та 53% героїнь). У цих категоріях загальний відсоток експерток та героїнь подекуди переважає 50%.

Загалом кількість жінок-експерток та героїнь є невтішно низькою у всіх видання. І навіть у випадках, коли відсотково ми маємо непогані показники представленості жінок, це на жаль, випливає лише з низької кількості публікацій на цю тему.

Гендерна чутливість гіперлокальних медіа. Автор: Оксана Жіляєва
Гендерна чутливість гіперлокальних медіа. Автор: Оксана Жіляєва

Усі без винятку проаналізовані видання не нехтують вживанням фемінітивів у найрізноманітніших формах: ініціаторка, проректорка, гауляйтерка, фігурантка, дописувачка. Це вже говорить про те, що журналісти херсонських гіперлокальних ЗМІ свідомо і постійно користуються фемінітивами. Усього в досліджених публікаціях ми знайшли 87 випадків вжитку фемінітивів та 7 випадків вживання маскулінітивів. Можливо, не надто велике число, але ж зважаймо, що більш ніж половина новинних повідомлень взагалі безособові. Тут варто зазначити, що загальну картину вживання фемінітивів псують окремі публікації, які з невідомих нам причин проходять редакційний контроль.

Загалом за рівнем гендерної чутливості (кількістю жінок і фемінітивів у контенті) «Район.Каховка», «Visti.ks.ua», «Нова Каховка.Сity» та «Вilozerka.info» стають лідерами лютневого моніторингу. Відсоток гендерної чутливості серед аналізованих ЗМІ коливається у межах 39%-61%.

Ми не зафіксували стереотипних суджень у публікаціях жодного з аналізованих видань. І, на жаль, публікацій, присвяченим питанням гендерної рівності, теж.

Як висновок: усім виданням варто звернути увагу на гендерний баланс у публікаціях. Це значно покращило б видимість жінок у суспільстві.

Індекс гендерної чутливості гіперлокальних видань Херсонщини. Автор: Оксана Жіляєва
Індекс гендерної чутливості гіперлокальних видань Херсонщини. Автор: Оксана Жіляєва

За результатами моніторингу у лютому 2024 р. Індекс гендерної чутливості гіперлокальних медіа Херсонщини склав 54%. Це — один із найвищих показників по Україні. Ознайомитися з рейтингом медіа 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського пресклубу та на сторінці у Facebook.

Гендерний моніторинг гіперлокальних медіа відбувається у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським пресклубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею пресклубів України і медійних організацій та за підтримки «Медійної програми в Україні», Internews.

Читайте також: В Україні провели дослідження та визначили ресурсність вчителів.

Коментар
27/04/2024 Субота
27.04.2024
26.04.2024